Adidas este unul dintre giganții de pe piața de echipament sportiv. Foarte multă lume îi recunoaște numele, logo-ul, chiar și modelele iconice, însă nu și povestea. Dacă și tu ești curios de istoria brandului Adidas, ești în locul potrivit! Citește, în continuare, istoria companiei, cu toate etapele importante și definitorii!
Începuturile
Locul nașterii pentru brandul Adidas se află în regiunea Bavaria din Germania, în micul oraș numit Herzogenaurach. Adolf Daisler, părintele Adidas după finalizarea stagiului militar de la sfârșitul Primului Război Mondial s-a întors în orașul natal și a devenit pantofar. Și-a ales această meserie în detrimentul celei de brutar. Îți imaginezi ce s-ar fi întâmplat dacă ar fi ales brutăria și ar fi revoluționat-o așa cum a făcut-o cu încălțămintea sport? Cum ne-am fi raportat astăzi la pâine?
Adidas a început ca o afacere de familie. Adolf Daisler a deschis, inițial, în spatele casei, o mică afacere de reparat pantofi. Dar pe el nu-l pasionau orice tip de pantofi, ci cei sport. Așa că în micul său atelier a început să experimenteze diferite inovații ale pantofilor sport care aveau să crească performanțele sportive. În 1924, împreună cu fratele său Rudolf, a fost oficial înregistrată compania ‘Gebrüder Dassler Schuhfabrik‘, în traducere din germană, Fabrica de Pantofi a Fraților Dassler.
Cei doi frați au inventat prima pereche de adidași cu cuie, folosiți în atletism. Aceasta a fost purtată pentru prima dată de Lina Radke, care a reușit să câștige medalia de aur la Jocurile Olimpice din 1928, de la Amsterdam. Două ediții mai târziu, la Olimpiada de la Berlin din 1936, sprinterul legendar Jesse Whils, câștigător a patru titluri olimpice a concurat, de asemenea, într-o pereche de cuie creată de frății Dassler. Atletul a devenit ulterior unul dintre ambasadorii notorii ai brandului.
Povestea lui Jesse Owens la controversatele Jocuri Olimpice de la Berlin este una fascinantă care a inspirat multe producții cinematografice. Ți-am recomandat și în acest blog câteva filme pe acest subiect. Crede-ne, nu vei regreta!
Adi Dassler e Adidas
Așa cum am spus, afacerea a început cu cei doi frați Dassler. Cel de-al Doilea Război Mondial a adus multe provocări și schimbări, inclusiv acestei companii. Formula cu cei doi frați nu a rezistat, așa că în 1948 au hotărât să își separe afacerile: Adolf (Adi) Dassler a fondat Adidas, iar fratele său, Rudolf Dassler, a fondat Puma. Așadar, de la parteneri, aveau să ajungă, în scurt timp, competitori pe piața de încălțăminte sportivă.
Pentru a se diferenția de celelalte modele de pantofi sport apărute pe piață, Adi și-a marcat creațiile cu trei dungi pe lateralele pantofilor. Așa a apărut logo-ul Adidas Three Stripes, atât de cunoscut astăzi.
De la atletism la fotbal
După cum ai văzut, primul sport pe care Adidas l-a inovat a fost atletismul. Urmând același principiu, a venit și rândul fotbalului, la mijlocul anilor 1900. În 1950, Adi Dassler a schimbat complet ghetele de fotbal, adăugând binecunoscutele crampoane. Primul beneficiar al acestei inovații a fost Echipa Națională de Fotbal a Germaniei de Vest.
La Cupa Mondială de Fotbal din 1954, Germania de Vest a produs o mare surpriză și a ajuns până în finala campionatului, unde urma să întâlnească Ungaria, principala favorită. În fazele inițiale ale campionatului, Ungaria învinsese echipa Germaniei cu scorul de 8-3, așadar avea prima șansă pentru marele trofeu.
Ce lipsea totuși Ungariei a fost ingeniozitatea unui om precum Adi Dassler. Ghetele Adidas purtate de jucătorii nemți aveau cuișoare, adică vârfurile acelea ascuțite de pe talpa ghetelor de fotbal, detașabile și interschimbabile. Adi a oferit echipei sfatul care a făcut diferența - a schimbat dispunerea cuișoarelor de pe tălpile încălțărilor, adecvat condițiilor meteo.
Astfel, pe terenul noroios pe care s-a disputat marea finală, ghetele jucătorii nemți au făcut diferența, iar Germania de Vest a obținut o victorie care a șocat întreaga planetă. Cum evenimentul a fost transmis în toată lumea, Adidas a obținut cea mai mare expunere imaginabilă la acel moment.
Destul cu încălțările, să trecem la haine
Decada și surpriza. Așa putem caracteriza, în trei cuvinte, evoluția brandului Adidas. După ce a inovat încălcările în unele dintre cele mai populare sporturi, în momente cheie, precum Jocurile Olimpice și Cupa Mondială de Fotbal, Adidas a trecut la îmbrăcăminte. Nu a inventat el treningurile, acestea existau deja și erau purtate de sportivi din toată lumea.
În anii 60, tot ce a făcut Adidas a fost să-și adauge logo-ul, cele trei linii, pe costumele sport fabricate din materiale foarte ușoare. Un detaliu de design care, însă, a impresionat pe toată lumea.
Pentru a promova aceste treninguri, a fost ales drept ambasador de brand fotbalistul german Franz Beckenbauer, ceea ce a dus la popularizarea rapidă a modelului. Moda acestor treninguri a făcut înconjurul lumii și a ajuns, în anii 70 și pe continentul american. Piața din SUA a fost dominată de aceste treninguri.
Ne întoarcem la fotbal
Să facem un bilanț rapid al segmentelor dominate de Adidas
- Pantofi sport fotbal - checked
- Pantofi sport atletism - checked
- Treninguri și îmbrăcăminte sportivă - checked
Ce mai putea Adidas bifa? Echipamentele propriu-zise. Ca să domine incontestabil fotbalul, Adidas mai avea nevoie de un singur element - mingile.
În 1963, Adidas a început să producă și mingi de fotbal, urmând să devină furnizorul oficial FIFA.
În 1970, Cupa Mondială de Fotbal din Mexic a fost prima competiție oficială cu mingi produse de Adidas. Practic, toate obiectele de pe teren erau produse de Adidas - ghetele jucătorilor, echipamentul, mingile.
Nu mai sunt necesare explicații despre cât a contat pentru consolidarea brandului Adidas această expunere. Îți precizăm doar că parteneriatul Adidas x FIFA a debutat atunci și nu s-a schimbat până în ziua de astăzi.
Un logo nou la Munich
Probabil te-ai convins deja. Pe lângă inovații și calitate, un punct forte și diferențiator pentru Adidas a fost reprezentat de momentele pe care le-a ales pentru a surprinde industria. La fiecare eveniment sportiv major, Adidas producea o schimbare și luminile celor mai puternice reflectoare erau asupra sa. La fel a făcut și la Jocurile Olimpice din 1972, de la Munich.
Acasă, pe teritoriu nemțesc, în cadrul regalului sportiv absolut, Adidas prezintă noul său logo - trifoiul binecunoscut, care simboliza performanță și calitate. Toată componența echipei olimpice a Germaniei a purtat echipament cu noul logo, precum și sportivii proveniți din alte țări, dar contractați de Adidas.
Cu acest nou logo la purtător ei au obținut rezultate remarcabile și astfel, Adidas și-a împământenit reputația de lider pe piața pieselor sportive.
Sfârșitul legendei
În 1978 Adolf Dassler, părintele gigantului Adidas moare. Conducerea companiei a fost preluată de către soția și fiul lui Adi, Kathe, respectiv Horst Dassler, iar povestea Adidas nu s-a încheiat. Au urmat perioade de urcușuri, dar și de coborâșuri. Compania a întâmpinat crize și provocări, dar a revenit, iar acum este printre cele mai importante mărci de echipament sportiv de pe piață.
Despre toate acestea îți vom povesti într-un articol viitor. Până atunci, aruncă un ochi pe Scalers Sneaks și vezi cum arată modelele Adidas din ziua de azi și comandă-ți favoritul!